Dag 7: Zondag “rustdag” - Reisverslag uit Pokukrom, Ghana van Ghana 2019 - WaarBenJij.nu Dag 7: Zondag “rustdag” - Reisverslag uit Pokukrom, Ghana van Ghana 2019 - WaarBenJij.nu

Dag 7: Zondag “rustdag”

Blijf op de hoogte en volg Ghana

21 Juli 2019 | Ghana, Pokukrom

Zondag “rustdag”

zoals elke morgen zaten we om 7 uur aan het ontbijt. Helaas was niet iedereen even fit (maag /darm klachten en slecht slapen) maar het overige deel had zijn/ haar mooiste kleren aangedaan om naar de kerk te gaan. Geen dagopening van pastor kofi maar een lekker ontbijt , oer-Hollands met pasta en kaas (zelf meegenomen). Het busje was vandaag helaas flink later waardoor we het eerste halfuur van de dienst hebben gemist, gelukkig was er nog zo’n 1,5 uur voor ons over. Geluid op 100 en zingen maar! Zelf hebben we 2 liedjes gezongen en “gedanst”. Totdat de Ghanese gingen dansen, woh wat kunnen zij dansen! Uiteraard hebben wij volop meegedanst en genoten! Wat een belevenis!

Na de preek (Jelmer mag volgende week) werd de dienst afgesloten en werden er tassen kleding binnengebracht. Deze kleding hadden de pastor en zijn vrouw de afgelopen maanden ingezameld. De lokale bevolking was er ontzettend blij mee maar wij als “rijke” Nederlanders wisten ons eigenlijk geen goede houding te geven. Daar zaten wij dan met onze dure kleding, te kijken naar hoe deze mensen op hopen met oude kleding duiken en alles pakken wat er te pakken valt. Tegelijkertijd zagen we ook de blijdschap van de mensen met de kleding. Heel dubbel dus...

Na de lunch zijn we teruggegaan naar het guesthouse, waar er een middagje relaxen ( incl wassen van kleding en schoonmaken van kamers) op het programma stond.
De leiding had ondertussen een gesprek met pastor kofi, het ging o.a over de salarissen van de leraren, de ontwikkeling van het land Ghana en de kinderen die naar school komen maar ook regelmatig afwezig zijn.
Zo weten we nu dat een leraar op deze “private” school slechts 300 cedi (=53 euro)per maand verdient. Simpelweg omdat de school geen geld heeft om meer te betalen.
Op een overheidsschool is dit ongeveer 1000 cedi (=180 euro)
Kinderen ongeveer 3 cedi per dag betalen om naar school te kunnen gaan maar ook regelmatig afwezig zijn omdat ouders geen geld hebben om hun kind naar school te sturen... tja zo verzuchte de pastor, zo blijft Ghana zich maar langzaam ontwikkelen, terwijl juist onderwijs zo belangrijk is.

Na de relax middag, die de groep duidelijk goed deed, hebben we een simpele maaltijd gegeten. Een paar rondjes diepgaande vragen gesteld, en zijn we allemaal zo rond 9 uur gaan slapen.

• 22 Juli 2019 - 03:15

Maurice En Nicolette:

Zo te lezen een heel bijzondere dag, met een hoop om over na te denken. Wat mogen wij toch dankbaar zijn met onze onderwijsmogelijkheden. Hoop dat de maag/darmklachten snel weer over zijn. Fijne dag vandaag.

• 22 Juli 2019 - 04:13

Tjeerd, Annelies En Wouter:

Wat een dag weer! Beterschap voor de zieken, ik hoop dat ze snel opknappen zodat ze niets hoeven te missen.

• 22 Juli 2019 - 06:03

Ingrid Van Heerde:

Ik heb net jullie reisverslagen van de hele week gelezen. Wat een bijzonder avontuur maken julli mee!! Kennis maken met een totaal andere cultuur en andere levensomstandigheden en dan ook nog leren metselen, verven en kinderen animeren. Ik bewonder jullie moed en flexibiliteit! Veel plezier nog met zijn allen en Gods zegen!

• 22 Juli 2019 - 06:52

Marcia:

Wat hebben wij het dan goed!! Beterschap voor de zieken onder jullie.

• 22 Juli 2019 - 08:57

Luuk En Annemarie:

Wat indrukwekkend. Daar wordt je stil van. Beterschap voor alle zieken en sterkte met werken. We denken aan jullie.

• 22 Juli 2019 - 09:12

Judith Kruit - Livingstone:

Best topteam
    Wat een super leuke verslagen zeg! Heel veel succes vandaag weer.
    Een warme groet uit Amersfoort

Ghana

Van 15 juli tot 1 augustus gaan wij met een groep enthousiaste jongeren op werkvakantie naar Ghana. We gaan daar verder bouwen aan een school (toiletgebouw bouwen, pleisteren, schilderen), lessen en sport- en spelactiviteiten organiseren en het belang van onderwijs verspreiden onder de lokale bevolking. Om het geld voor deze reis bij elkaar te krijgen, hebben wij verschillende acties gehouden. Hiermee hebben wij een superbedrag opgehaald dat ver boven ons streefbedrag is. Op deze blog zullen wij u op de hoogte houden van de vorderingen en avonturen die wij tijdens deze reis zullen meemaken. Veel plezier bij het lezen van onze reisverhalen!

Actief sinds 28 Juni 2019