Dag 13: laatste schilderingen en begrafenis - Reisverslag uit Pokukrom, Ghana van Ghana 2019 - WaarBenJij.nu Dag 13: laatste schilderingen en begrafenis - Reisverslag uit Pokukrom, Ghana van Ghana 2019 - WaarBenJij.nu

Dag 13: laatste schilderingen en begrafenis

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Ghana

28 Juli 2019 | Ghana, Pokukrom

Ook vandaag helaas een verlate blog, maar beter te laat dan helemaal niet!:)

Na uitgeslapen te hebben tot 8 uur, begonnen we vandaag weer met een bijbelstudie van Pastor Kofi en aansluitend het ontbijt.
De planning was het bezoeken van een cacaoplantage in de ochtend en in de middag de laatste schilderingen afmaken.

Het busje voor de rit naar de plantage arriveerde rond 10.30, in plaats van de afgesproken 10.00. Maar ach, daar zijn we inmiddels al meer aan gewend.
We zijn eerst naar het project gereden, waarna we door zouden rijden.
De wachten was nog op de projectleider Abednego, die ons zou begeleiden naar de plantage.
Tijdens het wachten hoorde we trommels, wat trommels voor een begrafenis bleken te zijn.
Beneden aan het einde van de staat kwam langzaam een optocht van mensen in zwart / rood geklede gewaden en jurken onze kant op. Voorop reed de zogenaamde ‘lijkwagen’ en er klonken schoten. De mensen waren op het ritme van de trommels aan het dansen en reden ons voorbij. Het was indrukwekkend om te zien, en vooral heel anders dan bij ons.

Ondertussen was het tijd geworden voor de lunch: nasi met een sausje! Ook hadden we ijsjes als toetje.
Nadat we lekker hadden gegeten gingen we opweg naar de plantage.
Op 5 minuten loopafstand kwamen we bij een kleine farm, met bomen waaraan de cacao vruchten groeiden. Er werd ons door Abednego verteld dat de vrucht gedroogd werd voor lange tijd en het dan tot cacao gemaakt word.

Eenmaal weer terug gekomen op het project is een deel van de griep verder gegaan met het afmaken van de muurschilderingen.
Ook was er een dame die ons haar, op verzoek van velen, heeft gevlochten. Erg leuk!

De trommels van de begrafenis waren nog steeds hoorbaar in de omgeving en de menigte had zich verzameld op een veld vlakbij het project.
De vrouw van Abednego wilde ons de gelegenheid graag laten zien, dus gingen we met de hele groep op stap.
Aangekomen op locatie stonden er drie hele grote party tenten, met stoelen eronder waar iedereen kon zitten. In het midden stond een soort podium met foto van de overledene.
Na elke voorste rij een hand te hebben gegeven na aankomst, werden er stoelen voor ons neergezet en klonk er uit de speakers van de band harde muziek waar iedereen op danste.
Ook werd er voor / namens ons een lied gespeeld waarbij wij naar voren moesten komen om te dansen.

Waarna het nummer was afgelopen zijn we terug gelopen naar het project waar we aan konden schuiven voor het diner : pannenkoeken, met een gember drankje en kroepoek als toetje.
Nadat onze buiken weer vol zaten, zijn we terug gereden naar het project.
Het was een mooie dag, met het nodige geduld en verbazingwekkende ervaringen!
Jullie horen snel weer van ons, groetjes uit Ghana!

• 28 Juli 2019 - 07:31

Jorrit En Manouk:

Wat leuk om te lezen! Hele ervaring weer. Goed om meegemaakt te hebben. Geniet er nog even van!
    Groetjes Jorrit en Manouk

• 28 Juli 2019 - 07:35

Jaap En An:

Wat een ervaring lieve schatten!!fijne dagen nog en net als de vorige keer:dikke zoenen van ons en nu ook van Esther en Jeroen.

• 28 Juli 2019 - 08:06

Maurice En Nicolette:

Weer een bijzondere dag zo te lezen. Mooi om zo’n begrafenis ritueel uit een andere cultuur mee te maken. Relaxte middag gewenst

• 28 Juli 2019 - 08:30

Annemarie En Luuk :

Wat een bijzondere ervaringen allemaal!
    Een Ghanese begrafenis maakt veel indruk. Geniet nog een paar dagen van deze andere cultuur/ omgeving.

• 28 Juli 2019 - 10:16

Mariska:

Jelmer van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Dat zal wel een bijzondere zijn!
    Liefs, Kees en Mariska

• 28 Juli 2019 - 11:32

Tjeerd, Annelies En Wouter:

Van harte Jelmer, zo’n verjaardag krijg je ook niet ieder jaar! En dan mag je nog preken ook....
    Een hele fijne dag vandaag en succes om alles weer in de koffers te proppen.
    Gelukkig hoeven jullie ervaringen en belevenissen niet in de koffers want dan had dat nooit gepast. Geniet nog van een paar dagen toerist spelen. We lezen weer graag hoe de komende dagen verlopen.

• 28 Juli 2019 - 15:31

Fam. Wiggelinkhuizen:

Even alle blogs van jullie afgelopen dagen gelezen. Bijzonder om te lezen wat jullie allemaal doen, zien en meemaken. Een hele bijzondere ervaring. Fijn ook om mee te mogen helpen.
    Groetjes en goede reis weer naar huis.

• 28 Juli 2019 - 16:49

Margo:

Hallo allemaal.
    Zo te lezen gaat het allemaal weer goed met jullie en maken jullie een hele mooie reis met veel ervaringen.

Een mooi afscheid en goede reis toegewenst.

Margo

• 28 Juli 2019 - 18:55

Jan Willem En Diana:

De onverwachte gebeurtenissen zijn vaak het meest bijzonder! Geniet maar van de welverdiende rust en de bijzondere dingen die nog komen gaan! En ja, Jelmer, deze verjaardag zal je niet snel vergeten. Liefs en groetjes voor iedereen.

Ghana

Van 15 juli tot 1 augustus gaan wij met een groep enthousiaste jongeren op werkvakantie naar Ghana. We gaan daar verder bouwen aan een school (toiletgebouw bouwen, pleisteren, schilderen), lessen en sport- en spelactiviteiten organiseren en het belang van onderwijs verspreiden onder de lokale bevolking. Om het geld voor deze reis bij elkaar te krijgen, hebben wij verschillende acties gehouden. Hiermee hebben wij een superbedrag opgehaald dat ver boven ons streefbedrag is. Op deze blog zullen wij u op de hoogte houden van de vorderingen en avonturen die wij tijdens deze reis zullen meemaken. Veel plezier bij het lezen van onze reisverhalen!

Actief sinds 28 Juni 2019